יום שבת, 31 באוקטובר 2015

הכנה למבחני מיון לעבודה - מבוסס על חומר ממכון נועם



מבחנים  בקבוצה



נבחן  שמצליח הוא נבחן  ש.. משכנע ,ואסרטיבי, מעורב ,ברור,והחלטי,בעל  רעיונות  יצירתיים, תרומתו  לקבוצה-חיובית.

שלב  הפתיחה

הבוחנים :  "אתם  במבחן קבוצתי ,10  הדקות  הבאות  מוקדשות  לדיון  חופשי"

פעולות  מומלצות

לקחת  יוזמה, להציע הצעות מועילות  שעוזרות   לצאת  מהמבוכה,לתרום  להתקדמות  הדיון.

לא מומלץ    להעלות   נושאים  כמו  :  דת,  ומבחני  מיון.

אין  להתעקש להיות  הדובר הראשון ,אך  אם  ישנה הזדמנות  כזו  -לא לפספס  אותה.

להימנע מתגובות  סתמיות  רק  כדי  להרשים  את  הבוחנים.

חשוב להשתתף,ליזום,ולתרום  באופן  ענייני.



הצגה  עצמית  בקבוצה


חשוב להדגיש את  המקצועיות  ולא תחביבים  או  רגשות ,להדגיש יכולות  מבלי להצטנע

שפת  גוף: לדבר בביטחון  ובתחושה של  ערך  עצמי  מתוך  כבוד למקצוע.

דוגמא: שמי  אלי לוין  ,אני בן  35  מירושלים ואני מנהל  חשבונות  מדופלם  וכמו  כן  הנדסאי  תעשיה וניהול . ומעוניין  להתקבל  לתפקיד מפקח  בכיר במס  הכנסה.


ביצוע משימה בקבוצה

כללים  חשובים:

·        לקרוא בעיון  את  הוראות ולהגיע להחלטה בזמן  קצר תוך  כדי  הזדהות  עם  ההחלטה ומוכנות  לשכנע  אחרים  כי  היא בעלת  ערך
·        לאחר ההחלטה, חשוב לקחת  יוזמה ולהציג את  הפתרון בצורה ברורה ומשכנעת .
·        צריך  להוכיח כושר התמודדות  עם  עמדות  אחרות  תוך  רצון  לשכנע אחרים  בעמדתי.


המלצה התנהגותית


להימנע מהדברים  הבאים:

·        מגישה מתלבטת
·        מעורבות  שאינה ברורה וחד משמעית
·        מפסיביות  והסתגרות  ורק לשמוע אחרים
·        לא לעשות  קואליציות בתחילת  הדיון
·        לא להשתיק דעה של  מישהו  אחר.
·        לפנות  אל  הבוחנים בשאלות  הבהרה


חשוב  להחליט באופן  חד משמעי למרות  הספק  ולמרות  אי  ודאות  מסוימת
גם  אם  המשימה נראית  מוזרה ושטותית  יש לזרום  להשתתף  ולהיות פעילים .



תרגיל  בנית  מגדל

הנבחנים  מתבקשים  לבנות  מגדל  בזמן  קצוב כשהחומרים  המסופקים  להם  זה  קשיות  שתיה, ונעצים .

·        עקרון  חשוב להצלחה –תרומה לקידום  מטרות  הקבוצה  במשתנים  הבאים:

·        תוכן- הצגת  טיעונים  הגיוניים  מתוך  סבלנות  ושכנוע עצמי   גם  אם  הטענה אינה פופולארית ובתנאי  שילווה בנימוק ענייני

·        ארגון- ארגון  פעולות  הקבוצה כמו :  קביעת  סדר  הדוברים  שיציגו  את  דעותיהם ,רישום  וריכוז  הצעות  ,מעקב אחר הביצוע,דחיפת  הקבוצה להשלמת  המשימה.

·        חשוב  לא רק להעלות  הצעות  ,אלא יש לתרום  גם  בשכנוע כשטון  הדיבור שקט ושליו.

·        לכל  משתתף  יהיה תפקיד מוגדר ואחד המשתתפים  יפקח  על  הכל.


  תרגיל  ציור בקבוצה

נושאי  הציור הנהוגים:

הצלחה,  שיא.


דוגמאות  להצלחה: 
·        ספורטאי  שמקבל  מדליה באולימפיאדה
·        סטודנט שמקבל  בטקס  תעודה.
·        ערימה של  מליון  דולר
·        מנהל  בכיר שיושב  על  כסא
·        קצין  שמקבל  דרגה


דוגמאות  לכישלון

·        אסיר מאחורי  סורג ובריח


חשוב לזכור: אין  פתרון  אחד!  יש פתרון  יצירתי וחשוב להאמין  ולסמוך  על  שיקול  הדעת.



תרגיל  בקידום  מנהל

לנבחנים  ניתנת  רשימה של  מועמדים  לאיוש תפקיד מנהל,  כשלכל  מועמד  יש את  התכונות  והמגרעות  שלו  ,והנבחנים  צריכים  להחליט  מיהו  המועמד המתאים  ביותר.

שלב א' – לקבל  החלטה לגבי  המועמד המועדף
שלב ב'--  הצגת  הבחירה בפני  הקבוצה באופן  חד משמעי  ומנומק
שלב  ג' – שכנוע והתמודדות  מול  עמדות  מתנגדות


התמודדות  מול  תוקפנות

אין  להגיב באותה המטבע  אלא יש להגיב במתינות  ובו  בעת  באסרטיביות (נחישות)
דוגמא  לתגובה נכונה:  הרעיון  שלך  מובן  בהחלט  אך  יש דברים  נוספים  שהייתי רוצה להוסיף.



תרגיל  במשחק  תפקידים

צריך  להגיע לעמק  השווה למצב שבו  2  הצדדים  יצאו  מסופקים.


משוב קבוצתי


יש להעדיף  מועמד  שתרם  על  פני  אחד  שלא  .

ארכיון הבלוג