יום שלישי, 28 באפריל 2020

חומרים המשמשים כפלסיבו (Placebo)


חומרים המשמשים כפלסיבו     (Placebo)

פלסיבו – משמעותה של המילה בלטינית היא "השבעת רצונך". למרבית התרופות השפעה פיזיולוגית, אך יש להם גם השפעה פסיכולוגית. מידת ההשפעה הפסיכולוגית שיש לתכשיר שונה מאדם לאדם, ותלויה בצפיותיו של המטופל ובמצב שמטפלים בו. לעיתים, כאשר ניתן למטופל תרופה ללא פעילות פרמקולוגית, נקבל השפעה מטיבה על המטופל, הקלה בתסמינים שיש לחולה. תכשירים כאלו נקראים פלסיבו,  כך ,למשל, חולה הסובל מכאבים ירגיש הקלה לאחר שניתן לו זריקה של תמיסה פיזיולוגית שמשמשת כפלסיבו (לא בכל המקרים) וזה יכול לשמש כלי אבחוני באם לחולה יש באמת כאבים.
ניתן לדבר על השפעת הפלסיבו בשלושה מצבים:
  1. מתן חומר שאין בו כל פעילות פרמקולוגית (כלי אבחוני).
  2. מתן חומר שיש בו פעילות פרמקולוגית בהקשר אחר אך לא קשור למצב החולה. למשל, מתן ויטמין C לחולה שאינו יכול להרדם, ובעקבות תרופה זו החולה ירדם (כלי אבחוני).
  3. מתן חומר פעיל עם השפעה פיזיולוגית, כאשר ההשפעה הפסיכולוגית מצטרפת אליה. למשל, חולה קיבל אקמול נגד כאבים, עצם לקיחת התרופה גורמת לו להיות יותר רגוע ומכאן יהיו לחולה פחות כאבים, הפלסיבו משמש כאן ככלי מסייע.
מתן פלסיבו והשפעתו מבוססת על אמונתו של החולה ביעילות הטיפול. אמונה שכזו ניתן להגביר ע"י שכנוע החולה באמצעות יחס המבוסס על אמון ברופא. לעיתים קרובות צורת מתן התרופה גם היא משפיעה, כך לזריקה, בד"כ, יש השפעת פלסיבו יותר מאשר טבליות.
השפעת הפלסיבו חלה במיוחד במצבים סובייקטיביים, כמו כאב, חרדה, אי-שקט, עייפות, דכאון, מצבים עליהם החולה מתלונן אך אין ממצאים אחרים.
השפעת הפלסיבו אינה מוגבלת רק לתרופות, היא חלה גם על שיטות טיפול אחרות כמו דיאטה, אקופונקטורה, רפלקסולוגיה ועוד.
לפלסיבו יש גם השפעות שליליות: כאשר המטופל חושש מהתרופה הניתנת לו זאת בעקבות נסיון קודם שהיה לו, שמועות ששמע או אזהרות שקרא בדף ההסבר המצורף לתרופה. במקרה זה השפעת התרופה תתבטא בהפחתת ההשפעה הרצויה או בהופעתן של תופעות לוואי.


ארכיון הבלוג